Tajuk/Slot 1
Selamat datang ke Kursus Kepimpinan Kokurikulum Tahap 1
Tajuk/Slot 1:
Ice Breaking
Pengenalan Kepimpinan Kokurikulum
DEFINISI KOKURIKULUM “Kegiatan kokurikulum sebagai kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah yang memberikan murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dipelajari dibilik darjah”.
Akta Pendidikan 1996
Peranan Pensyarah Kanan Kokurikulum
• Membantu pengurus pendidikan menentukan arah dan dasar yang sesuai untuk melaksanakan kegiatan kokurikulum atau pendidikan luar
• Membantu merangka garis panduan untuk memantau kemajuan kegiatan luar
• Merancang program latihan dan perkembangan kepakaran dalam pengurusan pendidikan luar
MERANCANG – bagaimana sesuatu matlamat hendak dicapai?
• Menentukan apa, bila bagaimana sesuatu itu hendak dilakukan?
• Menentukan objektif dan cara operasi
• Kumpul dan analisa maklumat
• Menbina alternatif
• Menyebarkan rancangan
MENGELOLA– cara membahagikan dan mengendalikan tugas / fungsi
• Cara mendapatkan kemudahan, staf, sumber dll.
• Struktur organisasi
• Mekanisma koordinasi
• Membina ‘method’ dan prosedur
• Menyebarkan maklumat tentang sumber sedia ada
MEMIMPIN – proses mempengaruhi
• Menggerakkan sesuatu
• Memberi arah tuju
• Menentukan jangka waktu dan kos
• Mengeluarkan arahan
• Memberi panduan dan ransangan
• Memberi teguran , latihan dan bimbingan
MENGAWAL – menentukan arah dan landasan
• Menyelia proses
• Menjalankan aktiviti pemerhatian dan pencerapan
• Menilai prestasi
• Menyediakan laporan kemajuan
• Membuat pembetulan
• Membuat penilaian mengikut peringkat pelaksanaan
alhamdulillah
ReplyDelete